لجبازی فرزند

  • فرزندم زیاد عصبانی می‌شود
    • پرسش:
      پسرم 1 سال و 5 ماهشه همه چیز را پرتاب میکند خودش و دیگران را گاز میگیرد زیاد عصبانی میشود لیوان را پرتاب میکند اسباب بازیاشو پرتاب میکند و مادرش که خودم باشد را زیاد میزند چیکارش کنم ممنون
       پاسخ:

      این رفتار کودک کاملا طبیعی و مرحله ای از رشدش را طی می کند اما:
      انتخاب‌هایی به او بدهید که در مکان و زمان مناسب پرتاب کردن ضرر چندانی ندارد، مثلا در خانه توپ کوچکی در اختیارش بگذارید یا یک بالشت نرم و سبک یا در بیرون یک مشت سنگ برای پرتاب کردن در رودخانه تا او با آن‌ها غریزه پرتاب کردن را ارضا کند. باید این پیغام را به کودک بدهید که پرتاب کردن مشکلی ندارد به شرطی که شی درستی برای پرتاب کردن انتخاب شود. اگر کودک وسیله‌ای غیرمجاز را برای پرتاب کردن برداشت (مثلا کنترل تلویزیون) با آرامش آن را از دستش بگیرید و بگویید «این برای پرت کردن نیست» و توپی به دستش بدهید و بگویید «به جاش این رو پرت کن.»

      پرتاب کردن‌هایی که از روی خشم و عصبانیت رخ می‌دهد را نادیده بگیرید، چرا که اگر کودک بفهمد به وسیله این رفتار می‌تواند نظر شما را جلب کند آن را بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد کرد. در عوض به او بگویید «اگر عصبانی هستی بهتره حرف بزنی، اینجوری من بهتر می‌فهمم مشکلت چیه.» به روش‌های مختلف او را به استفاده از کلمات و بیان احساساتش تشویق کنید. اگر کودک شما با پرتاب کردن مثلا یک مکعب چوبی در حال آسیب رساندن به کودک دیگری است، با‌‌ همان آرامش او را منع کرده و بگویید «این کار خطرناکه» و به طور موقت از روش محرومیت استفاده کنید که بسته به سن کودک از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه می‌تواند باشد. مراقب تن صدای‌تان باشید، هیچ اشکالی ندارد اگر با تن صدا و لحن‌تان به کودک بفهمانید که از این کار او ناراحت شدید اما هرگز عصبانیت را در صدای‌تان نشان ندهید. اسباب‌بازی‌هایی که برای پرتاب کردن خطرناک هستند را به پایه صندلی با نخ کوتاه ببندید و در عوض وسایلی که خطری ندارند را در کنار آن‌ها آزاد بگذارید تا کودک با امتحان بفهمد چه وسایلی را نمی‌تواند پرت کند. قاطع باشید و با صدایی روشن و آرام اما بدون عصبانیت کودک را از پرت کردن اشیا منع کنید. بعد از هر بار پرت کردن وسایل را جمع نکنید و برای مرتب کردن از خود او کمک بگیرید. این کار را به یک بازی تبدیل کنید، با او چهارزانو روی زمین بنشینید و بگویید «ببینم حالا کی برنده می‌شه؟ کی می‌تونه زود‌تر اینا رو جمع کنه؟» اگر چیزی را پرت کرد، بار اول به او برگردانید ولی بگویید: «اگر دوباره پرتش کنی، برای مدتی مال من می‌شه» و بعد اگر دوباره این اتفاق افتاد برای مدتی وسیله مورد نظر را برای خودتان نگه دارید و اگر باز تکرار شد مدت زمان را اضافه کرده و حتی در طول روز کودک را از آن وسیله محروم کنید.

      منبع
  • دخترم اصلا درس خواندن را دوست ندارد
    • پرسش:
      دخترم 15 سال دارد واصلا دوست ندارد درس بخواند وفقط عاشق تفریح وموبایل استدر صورتی که از بچگی راجب درس وتاثیرش تو ایندش صحبت کزدیم اصولا بی انگیزه وفراری نسبت به درس است مشکل دیگر علاقه زیاد به ارایش وبی خیالی زیادش در زمانهایی که میخواهیم یه جایی بریم یا مدرسه بره صدبار باید بگم زود باش از اابتدایی هم اینجوربود در صورتی من وپدرش فرهنگی هستیم ودایم باهاش صحبت می کنیم خلاصه غصه ما شده
       پاسخ:
      در دوره نوجوانی توجه به خود بیشتر می شود، ارتباط با همسالان و خود را در آینه نگاه دیگری دیدن شدیدتر و این موضوع به خصوص در رابطه با جنس مخالف بیشتر است. در این دوره علاقه مند شدن یا حتی همانندسازی با هنرپیشه ها، قهرمانان ورزشی و توجه به مد روز بیشتر است و در موارد بیمارگونه خود را به شکل آنها درآوردن و حتی خالکوبی نام آنها بیشتر دیده می شود. نوجوان در این سن احساس استقلال دارد، تمایل به خودمختاری نشان می دهد و گاهی در برخی موارد از قوانین مدرسه و خانواده سرپیچی می کند و مبارزه منفی به صورت عدم تبعیت و درس نخواندن یا بیش از اندازه به بازی پرداختن در وی بیشتر و گاهی در موارد بیمارگونه قلدرمآب می شود. در مجموع در دوره نوجوانی مشغله های فکری در زمینه های مختلف چه عاطفی و چه هیجانی چه خیالبافی در مورد آینده بیشتر است که روی درس و مطالعه آنها اثر می گذارد… و اما توصیه هایی برای کمک به درس خواندن نوجوانان:
      ۱. پدرومادر بدانند که فرزند آنها دیگر کودک نیست که بتوانند با زور او را مجبور به درس خواندن کنند زیرا کودک چند سال پیش آنها به نوجوان تبدیل شده است.
      ۲. والدین از باید ونبایدها بپرهیزند بلکه سعی کنند در محیط دوستانه و مشارکت نوجوان در تصمیم گیری مدیریت درس خواندن را ایجاد کنند.
      ۳. سعی شود اتاق مطالعه نوجوان مستقل باشد و در مواردی که امکان اتاق مجزا فراهم نیست یک محدوده مشخصی را به عنوان حریم خصوصی وی در نظر گیرند (مانند کمد یا میزمطالعه)
      ۴. بیش از اندازه به وی سرکشی نکنند و از گفتن الفاظ تحقیر کننده مانند اینکه تو تنبل هستی یا با این طرز درس خواندن به هیچ کجا نخواهی رسید خودداری کنند.
      ۵. به وسایل یا محیط خصوصی وی کمتر دست زده شود ولی به صورت غیرمستقیم روی رفتار وی نظارت وجود داشته باشد.

      ۶. در محیط دوستانه برای وی برنامه درسی و بازی و سایر تفریح های سالم آماده شود یعنی برنامه ریزی درسی و فوق برنامه برای وی با کمک والدین و مشاوران مدرسه صورت گیرد و والدین بر حسن اجرای این برنامه نظارت کنند.
      ۷. ارتباط والدین با اولیای مدرسه به خصوص مشاوران آموزشی و مشاور روان شناسی مدرسه بیشتر شود و در برخی موارد که حرف والدین روی نوجوان کمتر موثر است این ارتباط به صورت غیرمستقیم از طریق مشاوران ایجاد شود.

      ۸. فعالیت های فوق برنامه و بازی چه بازی رایانه ای و چه بازی ها و ورزش های محیطی برای نوجوان ممنوع نشود بلکه با برنامه ریزی درست زمان درس و تفریح برای نوجوان تعریف شود. مسلما ورزش های گروهی در محیط های سالم برای وی مناسب تر است و برای بازی های رایانه ای هم درحد یک ساعت در روز می توان اغماض کرد.
      ۹ با عضوکردن نوجوان در کتابخانه های معتبر می توان میزان درس خواندن وی را مدیریت کرد.

      ۱۰. تغذیه نوجوان به خصوص در ایام امتحان های مناسب و سالم باشد و از مصرف موادغذایی غیرمفید به خصوص مواد دارای ترکیب های نگهدارنده یا رنگدانه دار خودداری شود.
      ۱۱. میزان خواب نوجوان باید کافی باشد و سعی شود ریتم خواب و بیداری وی تنظیم شود. مسلما خواب شب و بیداری روز بهتر از شب زنده داری است. و کارایی مغز هم در این صورت بهتر است.

      ۱۲. بهتر است اتاق مطالعه نوجوان نور کافی و غیرمستقیم داشته باشد تا باعث خستگی چشم نشود.
      ۱۳. نرمش و ورزش روزانه می تواند در مطالعه موثر باشد و محیط پرسر و صدا باعث حواس پرتی می شود.

      ۱۴. مطالعه پشت سر هم به همان اندازه مطالعه کم می تواند مضر باشد. چون باعث خستگی فکری می شود پس از هر یک ساعت مطالعه اجازه ۱۰ دقیقه استراحت داده شود و به خصوص در امتحان ها.
      ۱۵. به نوجوان تاکید شود که برای یادگیری مطالب، آنها را تکرار و در یک دفتر یادداشت خلاصه نویسی کند.

      ۱۶. با توجه به اینکه مشغله های فکری نوجوان باعث حواس پرتی وی می شود سعی شود به صورت دوستانه از طرف والدین یا مشاوران بیان و راهنمایی شوند.
      ۱۷. در صورتی که وقت نوجوان بیش از اندازه با بازی های رایانه ای تلف می شود می توان با مدیریت صحیح و در عین حال بدون حالت عصبانیت یا تحقیر مانع این کار شد.

      ۱۸. در صورت گرایش نوجوان به خروج از منزل بدون برنامه ریزی و بدون کنترل یا مصرف سیگار و… نظارت جدی تر از طرف خانواده به عمل آید و قاطعانه برخورد شود ولی از روش های مچ گیرانه که به نام روش های پلیسی معروف است، خودداری شود.
      ۱۹. سعی شود نوجوان را در فعالیت های اجتماعی مدرسه مانند اردوها، مسابقه های گروهی، روزنامه دیواری، فعالیت های هنری و علمی بیشتر تشویق و ترغیب کرد تا مشارکت بیشتری داشته باشد.

      ۲۰. دوستان و افراد مرتبط با فرزند نوجوان خود و خانواده های آنها را بهتر بشناسیم و در موارد نیاز از کمک آنها برای کمک به درس خواندن یا اصلاح رفتار نوجوان استفاده کنیم.
      ۲۱. با کمک مشاوران مدرسه از مزایا و خطرهای استفاده از دنیای مجازی با نوجوان صحبت شود. مسلما وی با این روش هم از مزایای دنیای مجازی استفاده خواهد کرد و هم از ناهنجاری ها و خطرهای استفاده نابجا از آنها آگاه خواهد شد ولی از روش های سختگیرانه باید خودداری شود چون باعث فعالیت های پنهانی خواهد شد. همواره سعی کنید قبل از اینکه پدرومادر یک نوجوان باشید با وی دوست باشید.

      منبع
  • باید مدام به دخترم تذکر بدهم که کارهایش را انجام دهد
    • پرسش:
      خانمی 43ساله ودختری 10ساله دارم وشاغل هستم وهر روز باید ساعت 8 سرکارم باشم مشکل من با دخترم این است که همش دارم بهش میگم زود باش حاضر شد الان سرویست میاد ( زمان مدرسه ) یا الان که تعطیلات تابستان شروع شده چون باید بذارمش منزل مادرم وبه سرکارم بروم باز همش صبح زود باید بلندش کنم درکل دخترم خیلی مهربان هست اما وقتی بهش میگم زود باش آماده شد الان دیرمون میشه چه صبح که از خانه بیرون میرویم چه عصر که از منزل مادرم به خانه بر میگردیم همیشه مرا به حالتی میرساند که باید فریاد بزنم اونم بعد ده دفعه گفتن اینکه پاشو آماده شو شبها هم موقع خواب به خصوص که تعطیلات شروع شده همش باید تذکر بدم پاشو بخواب صبح باید زود پاشی از این حالت خسته شدم چون معمولا عصبی میشوم ورفتار وگفتارم را نمیتوانم کنترل کنم برام خسته کننده شده در زمان درس خواندن بااینکه شاگرد زرنگ ودرسخوانی است ومعلمهایش ازش راضی هستند ولی باز من همش باید بهش گوشزد کنم پاشو مشقهات رو بنویس آخر هم دقیقه نود کارهایش را انجام میدهد ممنون میشوم مرا راهنمایی کنید
      پاسخ:

      اصول و قوانین داخلی و برنامه ریزی با حضور اعضاء خانواده باهم و تدوین آن با هم راه گشای کار شماست . ببینید باهم نه پدرو مادر فقط برای فرزند . با اولویت بندی و تصمیم گیری شما = خانواده . و انتقال مسولیت ها کلی انرژی ذخیره خواهید کرد و کلی به سلامت خود و خوانواده .

      اینکه شما داد می زنید . اینکه شما غصه می خورید . اینکه شما حرص می خورید و… یک پایه گذاری غلط دارد شکل می گیرد . مسئولیت بدیم . یعنی این کار برای شماست . مشق شماست و اگر انجام ندادید شما پاسخگو خواهید بود. به گذارید ببیند که ندادن تکلیف از طرف دیگران چه پیامدی به بار برایش خواهد آورد .

      اما از طرف دیگر این نوع عملکرد باید تحلیل شود که چه نیازی را در خانه ی مادر بزرگ یا در قبال شما برایش به وجود می آورد که او با وجود داد به آن پافشاری می کند.

      منبع
  • پسرم عادت کرده اشیاء را پرت می‌کند
    • پرسش:
      پسرم 1.5 ساله است . هرچی که  دستش  میاد  رو پرت  میکنه. به سمت تلویزیون  یا  صورت  افراد. پدرش  خیلی  عکس العمل  نشون  میده  از داد و تذکر تا  تنبیه و … ولی تاثیری  نداشته . اخیرا  اشیا رو پرت میکنه  و پدرشو  نگاه  میکنه  تا ببینه  کی  دعواش  میکنه . چند لحظه گریه میکنه  و بعد  دوباره  ادامه  میده  به همون کار. من به پدرش  میگم  دعوا کردنت  بی اثر شده  ولی هر دو به کارشون  ادامه  میدن. راهنمایی  بفرمایین  چه روشی  باید پیش  بگیریم . ممنون
       
      پاسخ:
      مادر عزیز تا جائیکه پرت کردن اشیاء توسط کودکتان خطری برای اطرافیان ایجاد نمی کند، نباید او را سرزنش و یا تنبیه کنید. متوقف کردن کودکتان از پرت کردن اشیاء به اطراف در این سن تلاش بیهوده است. به جای اینکه او را متوقف کنید سعی کنید به او یاد بدهید که چه چیزهایی را می تواند پرت کند و چه چیزهای را نباید پرت کند. اگر تعداد وسایلی که به او اجازه می دهید پرت کند زیاد باشد، او سریع تر یاد می گیرد که چه چیزهایی را نباید پرت کند. او را به پرت کردن چیزهای بی خطر تشویق کنید، مثلاً در منزل تعدادی توپهای فرم فومی یا پارچه ای تهیه کنید و با یکدیگر توپ بازی کنید و یا اگر به خرید می روید از او بخواهید خرید شما را داخل چرخ بیاندازد، او از اینکه به او اجازه دهید که خورده سنگهای کنار جوب را داخل جوب پرت کند بسیار لذت می برد. به این ترتیب او کم کم یاد می گیرد که پرت کردن چیزهای مناسب در زمان و مکان مناسب اشکال ندارد. اگر او چیزی را پرت کردکه نباید می کرد بعنوان مثال قاشق غذاخوریش را، به او تذکر بدهید قاشق برای پرت کردن نیست، وقتی غذایت را تمام کردی می توانی توپت را پرت کنی و بعد از غذایش به او توپ بدهید تا پرتاب کند. در صورت ایجاد ریخت و پاش بر اثر پرتاب اسباب بازی هایش از او نخواهید که آنها را جمع کند بلکه با کمک همدیگر مرتب کنید.
      در صورتی که کودک شما از روی عصبانیت به سوی کودکان و یا افراد دیگر چیزی را پرت کرد، در این صورت بهترین کار این است که در صورت امکان، هر چند بار اول او را نادیده گرفته و به او محل نگذارید. زیرا اگر کودک بداند که می تواند با پرت کردن اشیاء به سوی دیگران توجه شما را جلب کند، حتماً این کار را تکرار خواهد کرد. اما اگر دیدید که او این کار را تکرار می کند و یا باعث ایجاد ناراحتی و درد در کودک دیگری می شود در این صورت بلافاصله او را از محیط دور کرده و با آرامش ولی قاطع به او بگویید «کاری که کردی درد داشت نباید این کار را بکنی».
      اینکه او را از محیط دور می کنید به او مهلت می دهد که فکر کند چرا از زمین بازی و یا جاییکه داشته لذت می برده دور شده است و اگر هر بار که او از روی عصبانیت چیزی را پرت کرد همین کار را تکرار کنید، او می داندکه برای چه از بازی دور شده است و به احتمال بسیار زیاد دست از پرتاب اشیاء به سوی هم بازیهایش بر می دارد. البته به یاد داشته باشید که برای مدت زیاد او را از محیط دور نکنید در غیر این صورت او فراموش می کند که چرا از بازی کردن دور نگه داشته شده است. در حالی که به او توضیح می دهید جرا او را از محیط دور کرده اید حتما از او تعریف هم بکنید طوری که گفتۀ مثبت و منفی شما پشت سر هم باشد. مثلا می توانید بگویید” تو که آنقدر بچۀ خوبی هستی این کار را نمی کنی. پرت کردن کار بدی است”.
      منبع
  • دخترم وقتی نه می‌شنوه سریع عصبانی می‌شه
    • پرسش:
      دختر بچه 3ساله ای دارم که خدا رو شکر از نظر هوشی خیلی خوب و باهوشه اما مشکل من با عصبانیتش هست درموقع نه شنیدن سریع عصبانی میشه جیغ میزنه و حتی جدیدا چندتا حرف بد هم یاد گرفته که بکار میبره با تشویق و جایزه دادن و حتی  محروم کردنش از کارهای دل خواهش هم نتونستم کنترلش کنم موندم چیکار کنم دیگه کلافه شدم حدودا شش ماهه که اینطوری شده خواهشا کمکم کنید؟؟
      پاسخ:

      سنين 3 تا 4 سالگي را آغاز پرخاش‌گري كلامي در کودکان می باشد. در اين ميان نقش والدين بيش از پيش در ترك اين عادت مؤثر است، چرا كه هرگاه او بفهمد از طريق عصباني شدن به خواسته‌هايش مي‌رسد و مي‌تواند توجه بسياري را به خود جلب كند و اضطراب در والدين به وجود بياورد، خشم خود را تکرار می نماید. علل پرخاش‌گري، بسته به نوع شخصيت فرد، متفاوت است، اما مهم‌ترين علل پرخاش‌گري عبارتند از علل جسماني، ناكامي، رفتار متضاد والدين و غيبت‌هاي طولاني آنها است.
      بچه‌هايي كه از نظر جسماني مشكلاتي مانند كم‌كاري يا پركاري بعضي غدد، مشكلات بينايي يا كم‌خوني دارند، آمادگي بيشتري براي پرخاش‌گري دارند. همچنين وقتي كودك تمايل به چيزي دارد، ولي مانعي باعث مي‌شود كه به خواسته خود نرسد، انسان يك سري نيازهايي دارد كه اگر مانعي براي ارضاء نيازهاي واقعي او به وجود بيايد، زمينه براي پرخاش‌گري او مهيا مي‌شود. گاهي كودكان، پرخاش‌گري را از والدين، دوستان و فيلم‌هايي كه مي‌بينند تقليد كرده و ياد مي‌گيرند.
      رفتار متضاد والدين زمينه‌ساز بروز پرخاش‌گري می باشد: براي مثال، پدري كه دستور مي‌دهد و مادر برخلاف آن دستور عمل مي‌كند و بالعكس و همچنين غيبت‌هاي طولاني والدين، عاملي براي پرخاش‌گري كودكان‌شان است.
      قبل از هر چيز بايد كودك از نظر جسمي چكاپ كامل شود تا اين اطمينان حاصل شود كه از نظر جسمي و غدد مشكل خاصي ندارد.
      و سپس نبايد اجازه داد پرخاش‌گري و خشونت در كودك تثبيت شود و به صورت عادت درآيد، كودك اگر دريابد كه با اين شيوه عمل مي‌تواند موفق شود، هرگز تن به مصلحت نخواهد داد و احساس خواهد كرد كه از طريق پرخاش‌گري مي‌تواند به خواسته‌اش برسد.
      در موقع پرخاش‌گري نبايد بر سر كودك داد كشيد: اين امر ممكن است اثري فوري داشته باشد، ولي در درازمدت كاري بيهوده است، چراكه كودك با والدين لج كرده و درصدد عصباني كردن آنها برمي‌آيد.
      منبع
  • فرزندم برای بدست آوردن هر چیزی جیغ و داد می‌کنه
    • پرسش:
      کودک دو سال و دو ماهه ای دارم که فوق العاده باهوش است فراگیری خیلی قوی دارد و بینهایت کنجکاو..شیطنت بسیار داره چون قدرت تمرکز خوبی داره احتمال اینکه پیش فعال باشه خیلی  کمه ولی سر هر مسعله ای لجبازی میکنه حرفهای زشتی که معنیشو نمیدونه و از بچه های دیگه یاد گرفته را مدام تکرار میکنه با اینکه در صورت گریه و بهانه جویی خواسته اش را به هیچ عنوان بر آورده نمیکنم باز برای بدست آوردن هر چیزی جیغ و داد میکنه ساعات خواب کمی دارد من واقعا کلافه شدم نمیدونم چطور باهاش برخورد کنم اصلا و ابدا روی حرف کسی حساب نمیکند و کار خودش را میکنه هر کسی که میبینتش متعجب میشه از هوش و استعدادش ولی بی ادبی و بهانه جویی و لجبازیش من و پدرش را شرمنده میکنه تو جمع..لطفا کمکم کنید من واقعا احتیاج به ای کمک دارم …ممنون
      پاسخ:

      بسیاری از رفتارهای کودک همانطور که خودتان اشاره کردید ازراه یادگیری کسب میشود بنابراین الگوی عملی خوبی برای کودکتان باشید. برای جلوگیری از لجبازی کودک  چند نکته رابخاطر داشته باشید:  تنبیه، فشار، اجبارو مقایسه کردن کودک با هم تایش رافراموش کنید. درامور ریز کودک مداخله نکنید.  حق انتخاب وتصمیم گیری برای این کودکان باهوش مانند آرامبخش عمل میکند. هنگام استفاده ازکلمات ناشایست تا آنجا که امکان دارد توجه خود را حذف کنید ونادیده گرفتن این رفتار کمک به خاموشی آنها به مرور زمان میکند. شکار لحظه ها مهارتی است که شما وپدر باید داشته باشید ورفتارهای خوب هرچند خیلی کوچک وی را ببینید وتشویق کلامی کنید. کتاب چگونه  با کودکم رفتارکنم  انتشارات مروارید  دراین مسیر کمک خوبی به شماست. پر توان باشید.
      منبع
  • دخترم خیلی خجالتیه
    • پرسش:
      دختر من خیلی خجالتیه و وقتی بیرون میریم و کسی رو میبینیم که باید سلام کنه پشت من قایم میشه و خیلی توی خونه بد دهنی میکنه و اصلا حرف کوش نمیده و با پدرش بد رفتاری زیاد میکنه و حرفهای بدی مثل خفه شو دهنت رو ببند زیاد میزنه لطفا من رو راهنمایی کنید
       پاسخ:
      مادر گرانقدر کودک خجالتی معمولا در انجام هیچ کاری مداخله نمی‌کند، به ندرت با کسی تماس چشمی پیدا می‌کند و اگر جرات کند و حرفی بزند، درک مطلب و هدف آنها بسیار دشوار است.
      معمولا والدین چنین فرزندانی با شرمساری اعلام می‌کنند که فرزند آنها در منزل اصلا چنین روحیاتی ندارد، حتی گاهی اوقات والدین این کودکان می‌گویند “ما در منزل نمی‌توانیم جلوی پرحرفی‌های اورا بگیریم.
      حتما هم این حرف‌ها درست است زیرا یک کودک خجالتی عمدا نمی‌خواهد رفتاری دوستانه نداشته باشد بلکه به خاطر حضور شخصی جدید یا موقعیتی که تحمل آن برایش آسان نیست، بهتر می‌بیند که خود را درگیر شرایط نکند.

      اما آنچه که نگرانی‌ها را برطرف می‌کند این است که خجالتی بودن در بین بچه‌های پیش از سن مدرسه خیلی عمومیت دارد و با رشد کودک این مشکل کمتر می‌شود. با تمام اینها کارهایی هست که شما می‌توانید با انجام آنها به رفع نگرانی و ترس کودک خجالتی خود کمک کنید.
      نقش بازی کنید
      از طریق نقش بازی کردن و با استفاده از عروسک‌های کودک و به کار گرفتن خود کودک در این نمایش‌ها می‌توانید به نتایج خوبی برسید. مثلا می‌توانید از عروسک یا عروسک‌های خیمه شب بازی در این نمایش‌ها استفاده کنید یا اینکه بدون هیچ وسیله‌ای خودتان به ایفای نقش بپردازید.

      فرزند خود را در شرایط داخل شدن به کلاس قرار دهید و به عملکرد او دقت کنید اینکه چه می‌کند و چه می‌گوید. حالا شرایط را تغییر دهید خود شما نقش کودک خجالتی را بازی کنید و او را در جایگاه مربی کلاس بگذارید که می‌خواهد به کودک خجالتی کمک کند. به شیوه‌ای که کودک شما برای آرام کردن کودک خجالتی نمایش به کار می‌گیرد دقت کنید زیرا می‌تواند حاوی سرنخ‌هایی در مورد علل خجالتی بودن فرزند شما باشد.

      کم رویی خود را به اشتراک بگذارید
      حتما خود شما هم برایتان مواردی پیش آمده که احساس خجالت و کم رویی کرده باشید. در مورد آنها با فرزند خود صحبت کنید. مثلا در مورد اولین روز کارتان یا اولین تجربه کار گروهی خود و از اینکه چندان راحت نبودید و خجالت می‌کشیدید و حتی اینکه حس خجالت شما را عصبی کرده بود، برای او حرف بزنید. و این همدردی شما به او می‌گوید که در این حس کم رویی تنها نیست.
      علت را بپرسید
      حتما دلیلی دارد که فرزند شما در منزل به یک شیوه عمل می‌کند و دربیرون خانه و در حضور دیگران به شیوه‌ای دیگر و ممکن است در بیان علت آن مشکل داشته باشد. با چند سوال جستجوگر ممکن است بتوانید به ریشه مشکل برسید.

      آماده کنید، آماده کنید، آماده کنید
      اگر فرزند شما قرار است در یک مهمانی تولد شرکت کند یا هر جای دیگری که ممکن است او در آن شرایط احساس راحتی نکند، شما باید جلوتر از زمان باشید و از صبح آن روز در مورد جایی که قرار است برود،‌کسانی که آنجا حضور دارند و اتفاقاتی که قرار است آنجا بیفتد با وی صحبت کنید. و یک بازی کوچک در باره آن، ممکن است به کودک شما کمک کند که در آن شرایط احساس بهتری داشته باشد.

      در پیدا کردن دوست به او کمک کنید
      برای همه پیدا کردن دوست یک کار راحت و طبیعی به نظر نمی‌رسد به خصوص برای خردسالانی که هنوز مدرسه نمی‌روند، زیرا برای آنان یک فعالیت کاملا جدید است که ممکن است کودک را خیلی درگیر کند. بنابراین کمی در این کار مداخله کنید. به آرامی در این مسیر گام بردارید. کودک خود را به یکی از هم سن و سالانش معرفی کنید فرقی نمی‌کند که همکلاسی‌اش باشد یا فرزند یکی از همسایگان. اگر احساس کردید آنها با هم راحت هستند و فرزند شما توانست با او بجوشد. از آن کودک دعوت کنید تا برای بازی پیش فرزند شما بیاید. به مرور که فرزند شما توانست با حضور کودکان دیگراحساس راحتی کند، احتمالا می‌تواند در مکان‌های دیگر نیز راحت باشد.

      او را خجالتی خطاب نکنید
      اگر فرزند شما کم‌رو و خجالتی است ( و حتی اگر رفتار او هر روز بدتر می‌شود و در حدی است که کودک شما قادر نیست تماس چشمی با کسی داشته باشد یا به هیچ عنوان نمی‌تواند ارتباط اجتماعی برقرار کند،‌حتما به متخصص روانپزشک اطفال مراجعه کنید) اما هرگز به او برچسب خجالتی نزنید و وی را با این نام خطاب نکنید. زیرا هر چقدر که شما بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنید و او را با این عناوین و القاب خطاب کنید، فرزند شما اینگونه برداشت می‌کند که حتما عیب یا مشکل بزرگی دارد. در حالی که اصلا اینطور نیست. خجالتی بودن به هیچ وجه عیب نیست و فقط و فقط بخشی از شخصیت دوران کودکی اوست.

      منبع
  • فرزندم مدام موهای دوست‌ها و خواهرشو می‌کشه
    • پرسش:
      كودك يك و سال و نيمى دارم كه عادت به كشيدن موى بچه هاى ديگر و نيز خواهر كوچكش كه ٣ ماهه است،را دارد و اين عادت بعد تولد خواهرش ايجاد شد و نه با آرامش و نه با تندى ترك نميشود.
      ضمنا من و پدرش نهايت تلاش را براى بيشتر اهميت دادن به او انجام ميدهيم و اصلا در مقابل او خواهرش را نوازش نميكنيم.

      لطفا بفرماييد با اين لجبازى او چه كنيم؟

      پاسخ:

      1- لحظه‌ای درنگ کنید. اگر می‌بینید کودک این کار را می‌کند سریع به رفتار او پایان بدهید. سعی کنید با آرامش با او صحبت کنید، اگر به حرف های شما گوش نمی‌دهد، او را کناری کشیده و به او بگویید رفتارت از کنترل خارج است، باید کمی‌آرام بگیری.

      2- از کودک توضیحی راجع به رفتارش نخواهید. وقتی از کودک بپرسید به چه دلیل فلان کار را کردی، با خود فکر می‌کند بعضی مواقع هست که کار او درست است و حق دارد فلان کار را انجام دهد. این هم به این معنی نیست که دنبال دلیل کار او نگردید. اگر فرزند شما موهای دوست خود را می‌کشد به این دلیل که به او اجازه نمی‌دهد سرسره بازی کند، شما وارد عمل شوید و به آنها بگویید به نوبت، بازی کنند. کودک با این کار متوجه می‌شود که باید منصف باشد و اگر مشکلی پیش آمد با شما در میان بگذارد تا شما موضوع را حل و فصل کنید.

      3-سعی کنید نتیجه بگیرید. بعضی کودکان هر نوع توجهی را دوست دارند. از این رو زمانی که کودک کار اشتباهی را انجام می‌دهد و شما خشمگین می‌شوید، کودک ذوق می‌کند (با خود می‌گوید مامان را دیوانه کردم) و انگیزه پیدا می‌کند که دفعه بعد هم این کار را تکرار کند.

      4- بدانید رفتار کودک شما به احساسات دیگران هم ربط دارد. کودکان نوپا آگاه نیستند که رفتار آنها روی دیگران اثر می‌گذارد. کودک باید بداند که دوستان او چه احساسی پیدا می‌کنند، وقتی او موی خواهرش می کشد، به کودک بگویید درست است که او دوست ندارد اسباب بازی های خود را به بقیه افراد بدهد، اما کار آنها هم کار درستی نیست.

      5- به کودک خود کمک کنید آرام بگیرد. کودکان نوپا وقتی ناراحت می‌شوند کنترل خود را از دست می‌دهند. بعد از کمی ‌وقت با کودک خود صحبت کنید و بگویید درست است که ناراحت می‌شوی، اما با این کار دیگران را هم ناراحت می‌کنی. بدین صورت به کودک خود کمک می‌کنید احساساتش را درک کند و آنها را رده بندی کند.

      6- کودکان را مجبور نکنید که با دیگران شریک شوند. بعضی مواقع کودک شما نمی‌خواهد بقیه بچه ها را به بازی راه دهد بنابراین به طور سرسختانه رفتار می‌کند، اما در واقع این جزئی از رفتار اجتماعی می‌باشد. در یک گروه کوچک، کودک در موقع بازی اگر یکی از هم بازی های خود را بیرون کند رضایت دیگر دوستان خود را به دست می‌آورد و با خود می‌گوید، عجب زوری دارم. راه حل: وقتی کودک شما پیش دوستان خود نیست با او صحبت کنید و بگویید که شما مشاهده کردید چه اتفاقی افتاد، و اینکه صحیح نیست که کسی را از بازی بیرون کند.

      7- مهارت های حل مشکل را به او یاد بدهید. یک بازی ساختگی را ترتیب دهید و با کودک خود هم بازی شوید و بدین طریق به او راههای مثبت برای حل مشکل را یاد دهید. در این بازی وانمود کنید که یکی از دوستان کودک خود می‌باشید که اسباب بازی او را برداشته است. به او یاد دهید که چطور با دوست فرضی خود صحبت کند (این اسباب بازی من است، لطفا آن را به من برگردان)، و اگر این کار بی فایده بود به او بگویید که باید در این مواقع از یک بزرگتر کمک بگیرد. با این کارها حتما نتیجه خواهید گرفت.

      8- اگر تا حالا دیده اید یک بچه من من کنان ابراز تاسف می‌کند، شاید با خود فکر کنید که بی‌فایده است که از او درخواست عذرخواهی کنید. آیا فکر می‌کنید در این سن بدجنس است؟ ممکن است این طور نباشد، اما حتی اگر امروز عذر خواهی نکند، بهتر است به او یاد دهید که این کار را تمرین کند تا شاید روزی آن را انجام دهد. و کودک متوجه خواهد شد که عذرخواهی کردن و متاسف بودن به چه معنی است. بنابراین به او کمک کنید عذرخواهی کند و آن را به زبان بیاورد. دلسوز باشید، و به او بگویید ابراز تاسف سخت است اما چون او کار اشتباهی انجام داده، نیاز است که عذرخواهی کند.

      در ضمن مادر عزیز نوع رفتار شما با فرزند کوچکتر در برابر فرزند بزرگتر و واکنش شما هم در برخورد با او در رابطه با کارش مهم است…

      منبع
  • پسرم لجباز و پرخاشگر شده
    • پرسش:
      من 29 سالمه ي پسر 5 ساله دارم كه به نازگي از من تنفر پيدا كرده وقتي با اون حرف ميزنم بي حوصله است و به حرفهايم گوش نميدهد <پرخاشگري و لجبازي ميكند ؛بهانه هاي الكي ميگيرد و گريه ميكند به بازي و خريد كادو هم متوسل شده ام فايده نداشته است .حتي چندين مرتبه تهديد كردم كه ديگه به خونه برنميگردم اما اعتناي نميكند ،حتي به رابطه من و پدرش حسادت ميكند ما از اول زندگي توي ي ظرف غذا ميخورديم اما اصرار ميكند من جدا بايد غذا بخورم و اون با پدر ش بايد غذا بخورد حتي شبها اصرار دارد بايد وسط ما بخوابد ديگر از رفتارش خسته شده ام بارها جلوي جمع بمن پرخاشگري كرده با اينكه من چندين سال است كه شاغلم اما اين رفتار حدود يك هفته است كه از او ميبينم .
       
       پاسخ:
      کودکان تا ٧ سالگی فقط هوش وحس وتخیل دارن و از ٧ سالگی به بعد تعقل اضافه میشه
      و بچه ای که تعقل نداره  رو بهتره کنترل نکرد, بلکه محیط رو باید کنترل کرد.باید با بچه یک قرارداد رفتاری ببندیم و براش تعریف کنیم کودک باید برای داشتن هر چیزی تلاش کنه.
      وقتی سر کودک داد میزنیم پیام غیرمستقیمی ،که کودک صد در صد متوجه میشه, اینه که من تونستم پدرمو کنترل کنم و این رفتارش ادامه پیدا می کنه.
      در رابطه رفتار با کودک جدول ستاره ها خیلی خوب جواب میده.جدولی تهیه کرده و هر کار خوب کودک رو یادداشت کرده و یک ستاره بهش میدیم بعد از چند روز ستاره هارو شمرده و یه جایزه کوچولو براش میگریم.فقط روی کارهای مثبت تکیه کرده و کارهایی و که به نظرمون خوب نمیاد و بهش توجه نمیکنم

      خاله بازی و اجرای نمایش عروسکی هم در این سن و سال مفیده.
      و آموزش مسولیت پذیری به کودک خیلی مهمه

      بهتر از فنون خاموش سازی،یعنی بی توجهی به کودک که البته زمانش باید کم باشه مثلا 10 دقیقه و همون سیستم پاداش دهی (جدول ستاره) که گفتم استفاده کنید.
      و البته در برابر حرف گوش نکردن های اون خشمگین و عصبانی نشوید و در واقع خونسردی خودتون رو حفظ کنید.
      در زمانیکه اوضاع آروم شد با کودک صحبت کنید و بهش بفهمونید که اون رو دوست دارید ولی از بعضی از رفتارهاش ناراحت هستند مثلا نباید بگیم دیگه دوست ندارم یا اینکه تو بچه بدی هستی بلکه باید به‍ش بفهمونیم که ما از اون رفتاری که انجام داده نا هستیم و میتونه جبران کنه
      تشویق کردن رو هم نباید فراموش کرد
      قطعا کودکان ما در کنار لجبازیشون ویژگی های مثبتی هم دارن
      گاهی اوقات ما فقط نیمه خالی لیوان رو میبینیم
      بهتره که در برابر کار خوبی که انجام داده حالا هرچند کوچولو تشویق بشه و بهش بفهمونیم این کارش چقدر مارو خوشحال می کنه.

      جمع بندی:
      ارتباط کلامی خوبی با کودک برقرار کنید،زمان بیشتری اختصاص دهید،تنبیه بدنی نکنید،برای تنبیه از بی اعتنایی در حد چند دقیقه استفاده کنید،در مورد رفتارهایش زمانی که سرحال است بااو صحبت کنید.

      منبع
  • پسر دو سالم خیلی لجبازه
    • پرسش:
      کودکی دو ساله دارم (پسر)از چند ماه قبل شروع کرده در برابر خواسته هاش خودشو میزنه دو دستی به سر وصورتش میزنه اوایل اروم میزد الان محکمتر میزنه من ومادرش کارمند هستیم البته من روزها خونه هستم لجباز شده هر دوی ما رو عصبی کرده راستش زیاد امرو نهیش. هم میکردیم نمیدونم واسه خود زنیش چکار باید بکنیم تصمیم گرفتیم بفرستیمش مهد کودک شاید اونجا درست بشه لطفا راهنمایی کنید سپاسگزارم

      پاسخ:

      شیوع لجبازی بیشتر بین سن 2 تا 5 سالگی است. زیرا کودکان به دنبال هویت، استقلال و خودباوری هستند و با لجاجت خود می ‌خواهند به والدین بگویند کارها آن طوری پیش میرود که من می خواهم.
      کودک نباید بیاموزد که با لجبازی و تندخویی می ‌تواند هر چه را که بخواهد بدست آورد. بلکه کودک باید یاد بگیرد که خواسته ‌های خود را بصورت آرام و مسالمت آمیز ابراز کند. اما درصورت لجبازی کودکان، والدین باید به آنها بی‌اعتنایی کنند و از آن محیط خارج شوند.
      اولین، مهمترین و ساده ترین راهی که مادر باید در برابر لجبازی کودک از خود نشان دهد بی اعتنایی به کارها و یا لجاجت اوست. در حقیقت نادیده گرفتن و بی ‌توجهی والدین به لجبازی کودکان این رفتار را در آنها کاهش می ‌دهد.
      مادر باید بعد از آرام شدن کودک، او را بغل و سپس آرام نوازش کند. اما راجع به رفتار و لجاجت چند دقیقه قبل وی صحبت نکند. بغل کردن کودک و توجه به او در هنگام لجبازی به که کودک می آموزد برای جلب توجه با لجبازی و تند خویی می‌تواند هر چه از جمله توجه والدین را بدست آورد. روش دیگری که برای کاهش لجبازی در کودک موثر است این است که در هنگام لجبازی کودک را به محل دیگری ببرید بعد از اتمام این کار دوباره او را برگردانید.
      جداسازی نیز یکی از روشهای مدرن تنبیه است که باید انجام دهند؛ جداسازی کودک حدود چند دقیقه به طول می کشد به عبارتی دیگر، جداسازی کودک برابر با سن او باید انجام شود. یعنی اگر کودک 2 سال دارد باید 2 دقیقه، اگر 4 سال 4 دقیقه و اگر 5 سال سن دارد 5 دقیقه او را تنها در یک اتاق بگذارید در این اتاق نباید وسایل سرگرمی کودک و نیز وسایل خطرناک وجود داشته باشد. بعد از این چند دقیقه اگر سر و صدا و یا گریه و جیغ کودک تمام شده بود او را از اتاق بیرون بیاورید. اما اگر جیغ و داد کودک همچنان ادامه داشت دوباره او را با همین زمان معین به داخل اتاق ببرید، این عمل را تا آنجا باید تکرار کرد که کودک از پرخاشگری و لجبازی آرام شده باشد.
      از طرف دیگر وقتی کودک با رفتار پذیرفته‌ای خواسته‌اش را با والدین در میان می گذارد، والدین باید از واژه‌ها و جمله ‌های مثبت مثل تحسین و تشویق استفاده کنند.
      همچنین باید مد نظر داشته باشید که زمینه را برای عصبانیت و لجبازی او فراهم نکنید مثل خستگی او عصبانیت را به دنبال دارد.
      بهتر است هنگامی که کاملاً عصبانی هستید کودک خود را دعوا نکنید بلکه برای تنبیه کودک باید تظاهر به عصبانیت کرد زیرا کودک در عمق نگاه عصبانی شما باید نگاه گرم و مهربان و حس واقعی شما نسبت به خود را پیدا کند که این نگاه برای کودک بسیار مهم است، زیرا با همین نگاه هویت و خودباوری در ذهن او شکل می‌گیرد.
      منبع
InstagramTelegrammaghalat