کتاب: ارزيابی و درمان تعارض زناشویی (رويكرد چهار مرحله‌ای)

کتاب: ارزيابی و درمان تعارض زناشویی (رويكرد چهار مرحله‌ای)

کتاب: ارزيابی و درمان تعارض زناشویی (رويكرد چهار مرحله‌ای)

نویسنده: فيليپ گه‌رن – سوزان بردن – جوديث گيلبرت كاتو

مترجم: فرشاد بهاري

ناشر: انتشارات رشد

كتاب «ارزيابي و درمان تعارض زناشويي» كه حاصل نزديك به يك دهه كار باليني است بر مفاهيم بوئن از نظام خانواده و زناشويي استوار است. اهميت اين اثر، در توجه ويژه به تعارض زناشويي از سه زاويه فردي، دوتايي، و مثلثي است. نگاه فرايندي به تعارض زناشويي امتياز ويژه اين كتاب است كه امكان پيش‌بيني و مداخله را براي درمانگر زناشويي فراهم مي‌كند. يك راه منطقي براي نظر كردن به ميزان كيفيت زناشويي، كشف اين نكته است كه زوج ها در فراز و نشيب زندگي در كدام مرحله از رابطه زناشويي و به تبع آن در كدام مرحله از تعارض زناشويي‌اند. تنها با مرحله‌بندي تعارض زناشويي و شناخت علائم و نشانه‌هاي هر مرحله است كه مداخله باليني مناسب را مي‌توان از درمانگر زناشويي انتظار داشت. مرحله‌بندي تعارض زناشويي و معرفي مداخلات مناسب هر مرحله از ديگر ويژگي‌هاي اين كتاب است.

بخش مقدماتي اين كتاب به مرور كلي روابط زناشويي، ازدواج چيست و معاني اصلي ازدواج پرداخته است.

نویسنده با اشاره به اينكه زوج‌ها با معاني خود ازدواج مي‌كنند و درصورتي كه اين معاني يكسان نباشد با يكديگر دچار مشكل مي‌شوند، آورده است اختلافات زناشويي در اين كتاب براساس ديدگاه‌هاي مختلفي از جمله تئوري پزشكي زناشويي بررسي شده است.

براساس مباحث اين كتاب اختلافات زناشويي سيري چون سرطان طي مي‌كند و درصورتي كه در مراحل پيشرفته قرار گيرد، افراد را دچار مشكلات سخت و غيرقابل حل مي‌كند.

در این کتاب انواع تعارضات زناشويي و توضيح مداخلات در هر مرحله براساس ديدگاه افرادي چون موري بوئن بررسي شده است.

منبع

کلمات کلیدی : , , , , , , ,


InstagramTelegrammaghalat